Regres osobisty czyli nie chce być wielkim śmieciem


 

Każdy z nas jest zmuszony do rozwoju przez upływający czas i zmieniające się warunki życia. To naturalne, że nasze życiowe role zmieniają się po upływie lat. Będąc mężem i ojcem chce rozwijać te umiejętności, które pomogą mi lepiej wypełniać swoje obowiązki i przy dużym zaangażowaniu pozwolą uszczęśliwiać moich bliskich. Nasz własny rozwój ma wymiar bardzo osobisty. Każdy z nas przeżywa aktualnie inną sytuację, na którą wpływ mają inne czynniki życiowe. Kasia może być bardzo energiczną osobą, która ma dużą motywacje do realizacji swoich celów a Jacek może przeżywać depresje i być załamany, ponieważ próby ratowania małżeństwa nie przynoszą rezultatów. Każdy z nas przeżywa rozwój, regres, albo stagnacje, dlatego uważam, że każdy powinien być traktowany bardzo indywidualnie.

Po latach zmagań z różnymi problemami stwierdzam, że ktoś może nas naprowadzić na drogę rozwoju, ale nie może nam przygotować planu na świetne życie podczas jednego eventu.

3

Balonik dmuchany bez końca

Dzisiaj niestety rozwój osobisty kojarzony jest z:  wielkimi eventami, bardzo emocjonalnymi speechami video, spektakularnymi osiągnięciami biznesowymi. Piszę niestety, ponieważ jest to tylko niewielki wycinek tego co mamy do dyspozycji.

Dzieje się tak, ponieważ to branża niesamowicie rozreklamowana, w której są do zdobycia ogromne pieniądze. Branża, której potencjalna grupa odbiorców z roku na rok wzrasta, bo mamy coraz więcej problemów życiowych. Moda na rozwój kwitnie w najlepsze, gdyż ludzie mając mnóstwo możliwości sami nie wiedzą co wybrać, jak żyć, jak być szczęśliwym.

W taki oto sposób sprzedaje się szczęście, które jest na wyciągnięcie ręki za jedyne… no właśnie ile ?

Jak jest cena szczęścia ?

Cennik szczęścia jest zróżnicowany. Jeden bilet na duży event np. Millionaire Mind Intensive kosztuje 650 zł w wersji „General” lub 1200 zł w wersji „VIP”. Cena obejmuje 3 dniowe szkolenie i podręcznik. To seminarium skierowane jest do ludzi, którzy chcą odblokować swój termostat finansowy. Dużo czy mało ? Odpowiedź to kwestia indywidualna.

Za szkolenia oferowane przez najlepszych mówców motywacyjnych świata zapłacimy już np. 19 tys. zł. Tyle mniej więcej kosztowało szkolenie Andy Harringtona o tym jak stać się wybitnym mówcą publicznym. Te ceny nie są przytaczane dokładnie, dlatego proszę nie przywiązujcie do nich dużej wagi. Chce tylko pokazać jak duża może być rozpiętość cenowa produktów rozwojowych.

Otwieracze umysłów

Duże eventy motywacyjne mogą przynieść korzyści, ale bardzo często niosą ze sobą również zagrożenia. Zazwyczaj mówcy, którzy je prowadzą świetnie posługują się NLP oraz technikami sprzedaży. Całkiem nieświadomie możesz być manipulowany po to, aby wydać kolejne pieniądze. Odpowiednia sekwencja zdań, używanie sprawdzonego słownictwa czy umieszczanie w głowie kotwic – wywołują u słuchacza, konkretną serie myśli a potem działanie . Warto być tego świadomym przed wyjazdem na wydarzenie, które ma zmienić Twoje życie.

Zachęcam do przeczytania subiektywnej relacji z takiego wydarzenia u  Michała Szafrańskiego (tutaj). Michał na swoim blogu jakoszczedzacpieniadze.pl opisuje wrażenia po NAC 2013 i choć wydarzenie to miało miejsce 4 lata temu, to warto przyjrzeć się eventowi z punktu widzenia osoby, która zastanawia się czy bilet wart jest swojej ceny.

Mój regres osobisty

Piszę tu o ostrożności, ponieważ sam przez kilka lat chciałem rozwijać się w kategoriach, które nie były moje. Działałem mocno z jedną z firm MLM i rozwój osobisty tak bardzo mnie wkręcił, że stawiałem sobie cele podobne do innych, zamiast zajrzeć w głąb siebie i robić co do mnie należy.

Byłem podatny na mowy guru i reagowałem na nie bardzo emocjonalnie, zarzucając innym rozwojową bierność. Podzieliłem świat na taki jak ja i na resztę nieudaczników. Słyszałem to co chciałem słyszeć i pod przykrywką lepszego życia dla mojej rodziny realizowałem cele, która ktoś wdrukował mi do głowy. Niestety zamiast spodziewanego szczęścia przysporzyło mi to wiele problemów osobistych.

Byłem przekonany, że moi bliscy nie rozumieją, że ja to robię dla ich dobra. Rozwijam się przecież po to, abyśmy mieli lepiej. Wierzyłem w marzenia innych nazywając je swoimi. Z perspektywy czasu widzę, że byłem podatny na konkretne chwyty i działania związane z NLP. Miałem potrzebę bycia kimś bardzo wyjątkowym i to pchało mnie od szkolenia do szkolenia.

1

Nie muszę być popularny i bogaty, aby być nieprzeciętnym człowiekiem. Nieprzeciętnym mężem, ojcem, chrześcijaninem, przyjacielem, kolegą itd. Nie rozumiałem tego. Możecie o tym przeczytać tutaj.

Czy wydarzenia motywacyjne to oszustwo ?

Mimo tego co piszę powyżej uważam, że duże eventy rozwojowe mają swoją wartość. Są bardzo energetyczne i otwierają oczy na pewne możliwości, których dotąd nie dostrzegaliśmy. Warto co jakiś czas pojawić się na takim wydarzeniu i odświeżyć swoją motywację do działania. Warto jechać tam świadomie i z konkretnymi oczekiwaniami. Zaangażować się robiąc notatki i analizować to co jest do nas mówione. Kołczowie prowadzący takie spotkania mogą nas uczyć jak mieć charyzmę i pozytywne podejście do rozwiązywania problemów.

Pamiętajmy jednak kim jesteśmy i w co wierzymy oraz nie dajmy sobie tego wyperswadować. Inwestujmy nasze pieniądze w coś co może rzeczywiście nam pomóc rozwiązać nasze problemy. Bierzmy coś dla siebie.

Takie szkolenia zazwyczaj bardzo mocno nas pobudzają, ale motywacji starcza nam na kilka dni, tygodni, miesięcy – a to za krótko, aby zbudować trwałe szczęście.

Jak w takim razie znaleźć w sobie motywacje do działania w momentach spadku energii poszkoleniowej ?

Co to jest motywacja ?

Profesor Łukaszewski ceniony, polski znawca psychologii motywacji opisuje motywacje jako termin stosowany w psychologii do opisu wszelkich mechanizmów odpowiedzialnych za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie zachowania.

Niestety większość z nas skupia się tylko na tym pierwszym procesie uruchamiającym nasze działanie, który niestety często nie wystarcza, aby osiągnąć cel. Świetnie tłumaczy to dr Ewa Jarczewska-Gerc w rozmowie z Andrzejem Tucholskim (zobaczcie tutaj).

Nie być śmieciem

Przyznam, że ostatnio wychodzę z uzależnienia, które dotyczy konieczności bycia ze wszystkim na bieżąco. Bardzo dużo informacji wpuszczałem do mojej głowy. Chciałem być na czasie w każdym możliwym temacie tak, aby zawsze sensownie wyrazić swoje zdanie. Czytałem mnóstwo newsów, oglądałem wiele wywiadów, przeglądałem sporo gazet po to, aby wiedzieć. Niestety zauważyłem, że przez wiele lat oderwało mnie to od moich prawdziwych potrzeb i przy udziale szkoleń motywacyjnych nieźle namieszało mi w głowie.

Odstawiłem ostatnio na bok możliwie wszystko co mnie rozprasza i dzięki temu zaczynam słyszeć siebie. Cisza jest niezwykle pożyteczna i rozwijająca. Szukam tego stanu umysłu z lat dziecięcych, kiedy śmieciowe rzeczy mnie nie interesowały. Jest z tym coraz lepiej i bardzo Wam to polecam.

Proste życie, proste decyzje i cieszenie się z każdego dnia przychodzi mi teraz zdecydowanie łatwiej. :):):)

Każda minuta to jest last minute

Rapował ostatnio raper Tau w swoim kawałku zatytułowanym „last minute” – ja się z tym zgadzam w 100%. Szukając szczęścia tak bardzo się skupiamy, że nasza energia często nie pozwala nam się cieszyć życiem tu i teraz a przecież może nie być jutra. Warto pracować nad swoją samoświadomością i pamiętać o tym, że żyjemy tu i teraz.

Nie przedkładajmy rozwoju osobistego nad miłość do naszych bliskich, bo właśnie to w co inwestujemy czas jest faktycznym miernikiem tego co kochamy.

2

Spece od czarnej roboty

Bardzo cenie sobie coaching, który polega na zadawaniu odpowiednich pytań, uświadamiających uczestnika o jego własnych celach i potrzebach. Nie zapominajmy o świetnych trenerach i psychologach, którzy wykonują czarną robotę nie na ogromnych salach szkoleniowych, tylko w małych salkach podczas coachingu face to face.

Nie zawsze czołowe pozycje w wyszukiwarce świadczą o warsztacie i umiejętnościach.

Bardzo dziękuje wszystkim trenerom, z którymi miałem okazje pracować ! :):):)

Może kiedyś zorganizujemy warsztaty „ Jak być dobrym tatą ?” wpadniecie ? :):):)

A Wy drodzy czytelnicy co sądzicie o rozwoju osobistym ?

zaproszenie

 

 

 

 

Skomentuj

