Zawód tata

on

Kiedy wkładam okulary przeciwsłoneczne mój syn musi mieć swoje. Kiedy podrzucam synka w górę córcia już stoi w kolejce. Biorąc łyka wody przygotowuję od razu trzy napoje. Każdy samochód mojego syna to opel. Mógłbym wypisać jeszcze mnóstwo codziennych sytuacji w których moje dzieci chcą być takie jak ja. Czy one nie wiedzą, że jestem ojcem nieudolnym a przede mną sporo nauki ? Nie mogłyby poczekać, aż będę godnym wzorem do naśladowania ?

Ojcem zostać łatwo, znacznie trudniej nim być

Ernst Bunsch

Moje dzieci nie czekają, aż ja zgodnie ze swoimi wyobrażeniami stanę się dla nich godny naśladowania. Biorą mnie w ciemno, takim jakim jestem. Kochają bezwarunkowo bo tylko tak potrafią. Dla mnie jest to największa nauka o miłości jaką mogłem otrzymać od drugiego człowieka. My ojcowie nie do końca zdajemy sobie sprawę jak wielka odpowiedzialność spoczywa na naszych barkach. Głos, którym mówimy do dzieci staje się ich wewnętrznym głosem. To my odpowiadamy za kształt naszego społeczeństwa za 15-20 lat. To nasze dzieci ukształtowane naszą postawą wejdą w dorosłe życie. Będą podejmować kluczowe dla siebie decyzje w oparciu o przykład jaki dostały od nas. Ta odpowiedzialność waży co najmniej milionpięćsetstodziewięćset ton.

Ojcem jest ten, kto we mnie zrodził poczucie wartości.

Krzysztof Grzywocz OP

Dwa pytania

Czy jestem silny ? Takie pytanie najczęściej zadaje mi mój dwuletni syn Stasiu. Nie pyta wprost. Każda nasza zabawa musi mieć związek z rywalizacją. Kto zbuduje większą wieżę ? Kto będzie jeździł na tym samochodzie ? Kto rzuci się na tatę  i zrobi klopsika ? (ulubiona zabawa moich dzieci polegająca na energicznym przygniataniu taty:) Kto jest duży ? Kto jest chłopem ? Kto najbardziej kocha tatę i mamę ? Kto potrafi rozwalić milion zabawek jednym ruchem ręki ? Te pytania pośrednie prowadzą do ostatecznego: Tato jestem silny ? Jestem dla ciebie ważny ?

Czy mógłbym odpowiedzieć Stasiowi: Synku jesteś słaby. Dupa wołowa z Ciebie. Nie radzisz sobie z budowaniem wieży. Nic z Ciebie nie będzie. Nie potrafiłbym tak odpowiedzieć, ponieważ moje męskie serce czuję, że jest to najlepszy i najsilniejszy syn na świecie.

Tato czy jestem piękna ? Takie pytanie zadaje mi moja córka. Cały czas swoim zachowaniem ukazuję mi wielką potrzebę tego, abym ją zauważył. Jako mała dziewczynka chcę, abym zauważył jej piękno. Każda nowa sukienka lub fryzura to pokaz mody, abym mógł zauważyć jak cudownie Kasia wygląda. Wizyty gości to możliwość pokazania swoich ulubionych zabawek czy zaśpiewania piosenek, których się nauczyła. Wszystkie te zachowania prowadzą do pytania: Tatusiu czy ja jestem piękna ? Czy ty mnie kochasz ? Czy jestem księżniczką ?

Kim bym był gdybym swojej córce odpowiedział, że modelką to ona nie będzie ? Nie jesteś ładna, ale to nie jest najważniejsze. Moje serce na to nie pozwala, ponieważ czuje i widzi autentyczne piękno mojej córki.

blog1

Czy jest ojciec, który by nienawidził swojego syna ?

Talmud

Jedno zdanie wystarczy

Jesteś poj..ny – takie zdanie usłyszał syn z ust pijanego ojca, kiedy zapytał go czy może wyjść z kolegą. Byłem świadkiem tej sytuacji i pomyślałem, że chłopak będzie się z tym zdaniem rozprawiał przez najbliższe 20 lat, może więcej. Znam to z autopsji.

Nie dziwmy się, że na naszych ulicach jest patologia. Nie bulwersujmy się, że młodzi chłopcy zabijają nastoletnie ofiary. Nie miejmy pretensji, że wielu młodych nie okaże nam szacunku, albo napluje nam w twarz.

Ci ludzie zostali zranieni przez ojców, którzy wylogowali się ze swojej najważniejszej, życiowej misji : bycia kochającym Tatą.

Czasami z premedytacją przez wiele lat zabijali poczucie własnej wartości swoich dzieci. Innym razem nieświadomie wypowiadali słowa, które w ich pociechach utkwiły na zawsze.

Dzisiaj pogrążeni w alkoholu, hazardzie lub innych nałogach nie chcą brać odpowiedzialności za to co robią ich synowie i córki. Czasem niestety jest to sytuacja powielana z pokolenia na pokolenie.

cropped-baby-22194_192012.jpg

Problem z byciem rodzicem jest taki, że gdy wreszcie nabierzesz doświadczenia, to zostajesz zwolniony.

Autor nieznany.

Hałas nie pomaga

Żyjemy w erze ciągłego hałasu. Ciągły przepływ informacji. Ciągłe telefony, wiadomości tekstowe, facebook, instagram itd.

Jak być ojcem kiedy nie słyszy się własnych myśli ? Jak odpowiedzieć na pytanie: czy wypełniam swoje zadanie należycie skoro nie mam ani chwili oddechu ?

Trzeba znaleźć na to czas, bo od tego zależy życie następnych pokoleń. Każdy z nas ma rezerwy czasowe, które przeznacza na „robienie nic”. Warto przekuć to w działanie wartościowe, które może uczynić nas szczęśliwymi. Nas i naszych synów.

Odrzuć wymówki. Weź odpowiedzialność za swoją rodzinę.

Komandos z raną

Mimo, że mamy do czynienia z kryzysem ojcostwa spotykam wspaniałych ojców. Takich od których mogę się uczyć. Zaangażowanych w zabawę z dziećmi a nie w pisanie wiadomości na messengerze. 

Nie jest łatwo być ojcem. To misja na całe życie. Misja, która wymaga nadludzkiego zaangażowania. Sam byłem poranionym chłopakiem, który wchodził w dorosłe życie z przeświadczeniem o swojej bylejakości. Uzdrowiła mnie moja wiara. Uzdrawia mnie widok moich dzieci, gdy daje im miłość. Uzdrawia mnie wyciąganie wniosków ze swoich błędów. Uzdrawia mnie modlitwa i myślenie: jak jeszcze mogę bardziej kochać ?

Ojciec musi być komandosem. Komandos bierze odpowiedzialność za tych, których ma ochronić. Ja jestem komandosem z raną, ale wierze w to, że szybko się zagoi.

Nie bójmy się być zwykłymi, kochającymi Tatusiami – to wspaniała droga, również do naszej radości.

Pamiętaj jesteśmy obserwowani:)

Tato obserwuję Cię

 

 

2 Comments Add yours

  1. Jak pięknie jest czytać o takim świadomym ojcostwie, nie z przypadku, a z ogromnej miłości. Chyba każda osoba, która to czyta marzy o takim ojcu, ja bardzo…Pozdrawiam najcieplej jak się da 🙂

    Polubione przez 2 ludzi

    1. zwyklytata pisze:

      Dziękuję za miłe słowa:) Ta świadomość rośnie z czasem i trzeba ją pielęgnować. Świat dzisiaj utrudnia nam to bardzo, ale się nie poddamy:) pozdrawiam

      Polubione przez 2 ludzi

Skomentuj

